lördag 2 april 2011

Smida järn v 12

 rundstång och 4 cm sparkmed
 
 v-slipat innan sammanfogningen
och sen försvann bilden på min svetsfog :-(

 Lars berättade och visade ur man smider knivblad

 In i ässjan och uppvärmning till nästan vit och sen ut på städet och slå med bestämda slag.
Tilltänkta formen finns i huvudet och bankas till - sa dom.
Förstod inte mycket hur - platta ut eller få till en form - men efter att mitt första bananformade ämne försvann och jag påbörjade en ny och att en kompis höll i hammaren samtidigt som jag bankade kände jag skillnaden.
 Veronica slipar sitt knivblad.
 Sen skulle det värmas upp igen och ställas att svalnas. Vad kallades det?
Sen skulle det värmas igen och simma i motorolja. Vad kallades det?
 Till sist skulle knivbladet in i ugnen och slutsvala. Vad kallades det?

Synd att smidet sattes in på torsdag, det blev en sån panik och vi är rätt många fastän nägra tyvärr slutat. Smidet skulle gott kunnat gå samtidigt som trådslöjden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar